Gezinti

Pazar, Eylül 27, 2015


Ressam: Claude Monet

Eserin Bitiş Tarihi: 1875

Eserin Bulunduğu Yer: Ulusal Sanat Galerisi, Washington

Eserin Gerçek Boyutu: 100 cm x 81 cm

Tür: Manzara

Stil: İzlenimcilik

Teknik: Yağlıboya

Materyal: Tuval

Genel olarak Gezinti (The Stroll) olarak bilinen bu eserin birden fazla ismi bulunmakta: "Yürüyüş, Şemsiyeli Kadın (The Walk, Woman with a Parasol)" ve "Madam Monet ve Oğlu (Madame Monet and Her Son)" bunlardan birkaçı.

Fransız ressam Claude Monet, Empresyonizm (İzlenimcilik) akımının öncülerinden ve en önemli temsilcilerinden biridir. Eşi Camille ve oğlu Jean ile birlikte Argenteuil'de yaşadıkları dönemde sık sık yürüyüşlere çıktıklarını daha önce anlatmıştım.
(Zaten Argenteuil, Empresyonist ressamlar için her zaman ilham kaynağı olmuştur.)
Yine rüzgarlı bir yaz günü çıktıkları yürüyüşte ressam, eşini ve oğlunu bir tepecik üzerindeyken resmetmiştir. Bu eser, Empresyonizme özgü olan "şöyle bir gezdiriverme" kavramına da somut bir örnek teşkil ediyor.


Masmavi gökyüzünün altında elinde yeşil şemsiyesi, üzerinde beyaz elbisesiyle, bir tepeciğin üzerinde izleyiciyi yukarıdan izleyen figür Madam Monet'nin ta kendisi. Biraz geride duran, yaklaşık altı, yedi yaşlarında olduğunu tahmin edebileceğimiz, başındaki şapkasıyla güneşten korunan çocuk figürü ise Claude Monet'nin biricik oğlu Jean Monet.

Birbiriyle titreşen yumuşak lekelerden oluşan fırça darbeleri, kendiliğinden olmuş duygusunu ve doğallığını yansıtan en iyi unsur. Madam Monet'nin beyaz elbisesinin etek kısımları bunu rahatça görebildiğimiz yerlerden bir tanesi. Diğerleri ise Madam Monet'nin yüzündeki peçe (veya eşarp, siz ne derseniz) ve gökyüzündeki küçük beyaz bulutlar. Bulutların nerede başlayıp, Madam Monet'nin rüzgarda uçuşan eşarbının nerede bittiğini söylemek de bir hayli güç.

Güneş ve rüzgarın betimlenişi de sahnedeki devinime katkı sağlıyor. Sağdan gelen güneş ışığı soldan esen rüzgarla (Bkz: elbisenin sarmalanmış kıvrımlarının duruşu) güçlü bir karşıtlık oluşturuyor. Rüzgar ve güneş, tuvalin merkezindeki yan yatmış otlarla başlayan, elbisenin arkasındaki beyazımsı parlak alanlarla bükümlenip şemsiyenin tepesine uzanan girdaplı görünümü oluşturmak üzere yekvücut olmuş.

Resmin yukarıya doğru güçlü bir perspektife sahip olması, figürlerin göğün önünde bir silüet oluşturmasına neden oluyor. Bu da güneş ve ışığın resimdeki dinamik etkisini arttırıyor. Monet, oğlunu sadece belden yukarı resmederek resme bir derinlik duygusu katmıştır. Eğer parmaklarınızla bu figürü yok sayarsanız, resim tüm derinliğini kaybeder.

Figürlerin göğün önüne yerleştirilmesinden bahsetmişken, ressam sadece bununla sınırlı kalmadı. Renk ve çizgilerle figürlerini sıkı sıkıya bulundukları yere sabitledi. Şemşiyenin yeşil alt tarafı, tepeciğin yeşilliğiyle güçlü bir bağ oluşturuyor. Şemşiyenin sapının da belirgin resmedilmiş olması gözü önce yukarıya (şemsiyeye doğru) ardından tepeciğe ve resmin bütününe yönlendiriyor.

Bu çalışma ailenin günlük yaşantısının bir kaydıdır, portre çalışması değildir. Çalışma açık havada hızlıca boyandığı için sanat yorumcularına göre birkaç saat içinde ressam tarafından bitirilmiş ve "Claude Monet 1875" olarak imzanlanmıştır. Ve resim, Monet'nin 1870'lerde yaptığı en büyük çalışma.

Bonus: Buradan

Bonus 2: Buradan


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Eserin tüm hakları yazara aittir. Kaynak gösterilmeden kopyalanamaz, alıntı yapılamaz. Anlayışınız için teşekkürler.

Bunları Da Beğenebilirsiniz

0 yorum

İlginiz için teşekkürler...