Nymph'in Şaşkınlığı

Pazar, Ağustos 23, 2015


Uzunca sayılabilecek bir aradan sonra hepinize merhabalar!

Daha önce Édouard Manet'nin Kırda Piknik ve Imparator Maximilien'in İnfazı adlı eserleri hakkında bilgiler verip, yorumlar yapmıştık. Bugün yine aynı ressamın başka bir eserini izleyeceğiz.


Eserin Yaradılış Yeri: Paris, Fransa

Eserin Bitiş Tarihi: 1859-1861

Eserin Bulunduğu Yer: Museo Nacional de Bellas Artes (MNBA)

Eserin Gerçek Boyutu: 122 cm x 144 cm

Tür: Mitolojik Resim

Stil: Realizm - Modernizm (?)

Teknik: Yağlıboya

Materyal: Tuval

Nymph: Yunan mitolojisine göre dağlarda, kırlarda, ormanlarda, çeşme başlarında, nehirlerde yaşadıkları zannedilen periler, Zeus'un kızları. İkinci derece tanrısal varlıklardır. Hayatlarını ormanda şarkı söylemek ve yün eğirmekle geçirdiklerine inanılır.

Nymph'in Şaşkınlığı (La Nymphe Surprise) ya da Peri Kızının Şaşkınlığı, ressamın kariyerinin önemli bir döneminde resmettiği bir eser ve Fransız resim tarihinde modernizmin başlangıcı olarak kabul edilmektedir. (1996) Manet, üzerine resim yaptığı yüzeyde boya, tuval vb. malzemelerin özellikleri ve geçtikleri süreçleri saklamamış aksine ön plana çıkarmayı hedeflemişti. Böylece doğadaki görüntülerin taklidi yavaş yavaş bırakılmış, temsil ikinci plana atılmıştı.

Manet'nin çalışmayı tamamlaması yaklaşık olarak iki buçuk yılını aldı. Ayrıca eser, Buenos Aires/Arjantin'de bulunan MNBA tarafından satın alındıktan sonra müzenin en önemli parçası haline geldi.

Bu eserde ressama o zamanlarda gizli sevgilisi, sonraları ise eşi olacak olan piyano öğretmeni Suzanne modellik yapmıştı. Tanıştıklarında Suzanne 17 yaşındaydı ve ressamdan 3 yaş büyüktü. 1851 yılında başlayan ilişkileri, ressamın finansal olarak babasına bağlı olmasından dolayı gizli kaldı. Manet, o dönemlerde ailesinin evinde kalıyordu ve 1860 yılına kadar resimlerinden umduğu parayı kazanamıyordu. Finansal özgürlüğünü eline alınca üç yıl sonra, on iki yıllık ilişkileri evliliğe dönüştü. Detaylı bilgiyi, ressamın biyografisini yazarken vereceğim.

Bir yandan eser, Rembrandt'ın Susanna'sını da andırıyor. Birçok yönden birbirlerine benziyorlar.


Resimde model direk olarak izleyiciye bakmakta. Yüz ifadesini görünce şaşırdığını fark edeceksinizdir. Şaşkın bir ifade ile resmedilmiş. Az ilerde görünen nehir, küçük bir orman, sol ayağının hizasında mavi bir iris çiçeği... Modelin boynundaki beyaz inciler ve serçe parmağındaki yüzük dışında vücudunda başka hiç bir şey yok. Bir de üzerini örter gibi tuttuğu beyaz bir örtü, belki de bir giysi parçası. Giysilerini çıkarıp bir kaya parçasına bırakıp üzerine oturmuş. Sanki biz (izleyici veya ressam) onu yakalamadan önce nehre yüzmeye gidecekmiş ve biz onu bulunca da rahatsız olup üzerini (en azından mahrem yerlerini) örtmeye çalışmış gibi. Hatta korurmuş gibi.


Eser, 1865 yılında Paris Salonu'nda sergilendi fakat daha sonra sanatçının gönderdiği hiçbir salon eseri kabul etmedi. Nedenini hemen hemen hepimiz artık kolaylıkla tahmin edebiliriz, eser "müstehcen" bulundu. Manet ölünceye kadar tablo onun atölyesinde kaldı.

Bunları Da Beğenebilirsiniz

0 yorum

İlginiz için teşekkürler...