İspanyol Şarkıcı, Gitar Çalgıcısı

Salı, Temmuz 21, 2015


Ressam: Edouard Manet

Eserin Bitiş Tarihi: 1860

Yaradılış Yeri: Paris, Fransa

Eserin Bulunduğu Yer: Metropolitan Müzesi, NY

Eserin Gerçek Boyutu: 147.3 x 114.3 cm

Tür: Tür Resmi

Stil: Realizm

Teknik: Yağlıboya

Materyal: Tuval

İspanyol Şarkıcı, Gitar Çalgıcısı (The Spanish Singer, The Guitar Player) isimli bu eser, Manet tarafından Fransa'da resmedilmesine rağmen tablonun teması 1860'lar İspanya'sını yansıtmaktadır. Manet'nin özellikle bu temayı seçmesinin nedeni İspanyol kültürüne olan merakından ve ilgisinden kaynaklanmaktadır.

Manet, resmi bir model ve mekan kullanarak kendi stüdyosunda resmetmiştir. Bir yıl sonra "İspanyol Şarkıcı, Gitar Çalgıcısı", 1861 yılında Salon'da (Paris) sergilendiğinde izleyiciler tarafından büyük beğeni toplamıştır. Öyle ki benim de çok sevdiğim Fransız yazar Charles Baudelaire ve Fransız gazeteci/Edebiyat eleştirmeni Theophile Gautier tarafından renklerin kullanımı çok doğru bulunmuş ve fırça darbelerinin güçlülüğüne değinilmiştir. Manet'in zamanla avangart tarzın lideri haline gelmesi, dönemin genç sanatçıları olan Henri Fantin-Latour ve Carolus-Duran gibi bir grup ressama ilham kaynağı olmasına neden olmuştu.

Eserde, figürün elinde gördüğümüz gitar altı telli bir enstrüman olarak resmedilmiş. Fakat o dönemleri şöyle bir incelediğimizde gitarların neredeyse tamamının iki telli olduğunu söyleyebiliriz. Gitarlar da zaman içerisinde bu özelliğini yitirerek, bizlerin tanıdığı "modern gitar" biçimine büründü.

Manet, bu tablo için dönemin iki meşhur İspanyol virtüöz gitaristinden ilham almış. Paris'te inanılmaz boyutta her alanda adı geçen, bilinen bu iki gitarist söz konusu döneme kıyaslanınca ciddi bir hayran kitlesine sahipmiş. Gitaristlerin isimleri; Huerta ve Bosch. Katalan olan Bosch, aynı zamanda besteci Charles-François Gounod ile çok yakın arkadaş olduğu için özellikle Madam Manet'nin verdiği akşam partilerine katılarak, gitarıyla müzik yaparmış. Birçok kaynakta pek çok özgün bestesi olduğu da yazmakta. Her ne kadar Manet, İspanyol gitaristlerden ilham almış olsa da, tablosunda resmettiği figür İspanyol değil. Gitaristlerle yakından tanışmış olmasına rağmen, tabloda gitarist pozu veren başka bir model kullanmış. Muhtemelen söz konusu iki gitaristin çok yoğun olmasından dolayı böyle bir çözüme gitmiş olabilir. Tablonun yapıldığı dönemde özellikle Paris'te İspanyol kültürü ve müziğine karşı yoğun bir ilgi de varmış. Yukarıda Manet'nin de ilgisinden bahsetmiştim, bunun temelinde de Goya'ya duyduğu ilham yatmakta.

Tablodaki diğer bir unsur da sol elini kullanan gitaristin sağ elini kullananlar için tasarlanmış bir gitarı tutuyor oluşu. Ressam bunu bilerek de resmetmiş olabilir, bilmeden hata yapmış da olabilir. Figürün yalnızca ellerine odaklandığımızda, sağ elini gitara dolayarak gitarı camdan bir obje taşır gibi naif tutmakta olduğunu görüyoruz. Yüz ifadesine ve resme genel olarak bakıldığında ise figürün şaşkınlık ifadesinin zamanla sinirli bir hale dönüşecek olduğu aşikâr.

Bunları Da Beğenebilirsiniz

0 yorum

İlginiz için teşekkürler...