Imparator Maximilien'in Infazı

Cuma, Temmuz 10, 2015



Eserin Bitiş Tarihi: 1868-1869

Yaradılış Yeri: Paris, Fransa

Eserin Bulunduğu Yer: Kunsthalle Mannheim

Eserin Gerçek Boyutu: 252 x 302 cm

Tür: Tarih Resimciliği

Stil: Realizm

Teknik: Yağlıboya

Materyal: Tuval

"Imparator Maximilien'in Infazı (L'Execution de Maximilien)" en kısa tabiriyle, I. Maximilian'ın Cumhuriyetçiler tarafından kurşuna dizilerek infaz edilmesini anlatmaktadır. Maximilian, üç yıl boyunca Fransa İmparatoru III. Napolyon'un ordularının koruması altında Meksika'yı yönetmişti. Napolyon Maximilian'a verdiği sözleri tutmayarak ordusunu geri çekince Cumhuriyetçiler yönetimi ele geçirdiler ve 1867 yılında Maximilian ve yardımcılarını infaz ettiler.

Eser, tarihi bir olayı anlattığı için o tarihlerde geçen olayları en azından bir kez okumanızı tavsiye ediyorum. Meksika'ya yapılan Fransız müdahalesi ve doğurdukları hakkında daha detaylı bilgiyi buradan alabilirsiniz.

Her zaman heyecanlı bir Cumhuriyetçi olan Manet, infaz sahnesini görmediği için tabloyu tamamen hayal gücünün yardımıyla resmetti. Fakat onun için genç aristokratın öldürülüş biçimi tam bir hayal kırıklığıydı. Güçlü bir politikaya sahip olan ressam bir seneden uzun bir süre boyunca, bu olayı betimlemek için çalıştı. O dönemde üç büyük tablo, bir tane taş baskı ve yağlıboya eskiz yaptı. En sonunda daha sonraları büyük tepki alacak eserini bitirmeyi başardı. Cumhuriyetçilerin bir imparatoru infaz etmesini gösteren bu tablo elbette ki Fransa'da hoş karşılanmadı. Ve sergilenmesine müsaade edilmedi. Bu nedenle Manet, tablosunu bir süre kendi evinde sergiledi.

İLK ESER:

Execution of the Emperor Maximilian. Temmuz 1867. Tuval üzerine yağlıboya. 195.9 x 259.7 cm. Museum of Fine Arts, Boston

Yukarıda gördüğünüz yağlı boya kullanılarak ilk yapılan eser. Manet'nin ölümünün ardından (1883) Boston'a gönderilerek orada sergilendi. Ressamın bu eserde amaçladığı konuyu iyi yansıtmak olmadığı için geniş ve gelişigüzele yakın fırça darbeleriyle belirsizliği aktardı. Resimdeki figürlerin yüzleri başta olmak üzere birçok ince detay sanki bir rüya anını hatırlıyormuşçasına resmedildi. Büyük tablolardan önce yapılan bir denemeyi andırdığı için bazı kaynaklarda çalışma olarak geçmekte. İnfaz edilen üç figürün önünde bulunan bulutumsu hava ise ressamın o vurulma anını yansıtma isteğinden.

İKİNCİ ESER:

The Executing of Maximilian. Ekim 1867. Tuval üzerine yağlıboya. 139 x 284 cm. The National Gallery, London

1867 sonbaharında resmedilen bu ikinci resimde ressam daha fazla ayrıntıya yer verdi. Bu resim ilk eserden oldukça farklıydı. Figürlerin bulunduğu ortam, diziliş ve konumları ilk resme benzemiyordu. Ordu askerlerinin üniformaları değişmişti. İnfaz edilen üç mahkum ve bu askerler arasındaki mesafe bile değişmişti. Diğerlerinin temelini oluşturan bu resim, saklanma koşullarının doğru olmaması nedeniyle çok fazla hasar gördü ve resimde de gördüğünüz gibi büyük bir kısmı eksik.

TAŞ BASKI VE YAĞLIBOYA ESKİZ ÇALIŞMALARI:

The Execution of the Emperor Maximilian. 1868-1869 (sonbahar-kış dönemi). Taş Baskı. 34 x 43.8 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York

The Execution of Maximilian. 1868-1869 (sonbahar-kış dönemi). 48 x 58 cm. Copenhagen

Ressam artık büyük resmine adım adım yaklaşırken taş baskı ve yağlıboya eskiz çalışması da yaptı.

ÜÇÜNCÜ VE SON ESER:

The Execution of Emperor Maximilian. 1868-1869. Tuval üzerine yağlıboya. 252 x 302 cm. Kunsthalle Mannheim

Yazının en başında görünen ve 1868-69'da tamamlanan üçüncü (son) tablo ise Almanlar tarafından 1909 yılında satın alındı ve Mannheim Müzesi'nde sergilendi. Tablo günümüzde hâlâ bu müzede sergilenmekte.

Tablolarda, Maximilian ile birlikte idam edilen yardımcıları da resmedilmiş. Bunlardan biri General Tomas Mejia (kahverengi ten renginden ayırt edilebilir) diğeri eski başkan ve General Miguel Miramon.

III. Napolyon, 1867 yılında askerlerini Meksika'dan çekmeye karar verince, Maximilian Fransız kuvvetleri ile birlikte ülkeyi terk etmeyi reddetti. 72 gün sonra Cumhuriyetçiler'in kurduğu ordu, Maximilian'ın kaldığı kasabayı işgal ederek bir manastıra sığınan imparatoru tutukladılar. Mahkemeye çıkartılan eski imparator ve yardımcılarına vatana ihanet suçundan ölüm cezası verildi. Avrupa'daki destekçilerinin çabası sonuç vermeyince, Maximilian ve yardımcıları 15 Mayıs 1867'de veya 19 Haziran 1867'de (iki farklı kaynakta farklı geçiyor) bir sabah vaktinde halkın önünde infaz edildiler.

Aşağıda o güne ait bir fotoğraf mevcut:


Manet'nin çalışmalarında eğilmiş olduğu modern hayat temasına elbette ki savaş da dahildi. Sanat tarihçileri tarafından, ressamın tabloyu resmettiği sırada İspanyol ressam Goya'nın Madrid'de 3 Mayıs 1808 isimli tablosundan etkilendiği söylenmekte. Manet de tıpkı Goya gibi savaşı andıran sahneleri yansıtmayı seviyordu. İki ressam da manga ve kurbanlar arasındaki mesafeyi gerçek hayata çok kısa bırakmışlardı. Manet'nin genel olarak savaşı konu alan resimleri "Tarih Resimciliği"nin çağdaş ve güncellenmiş yorumları olarak düşünülebilir.

Ayrıca eser, Picasso'nun Guernica adlı tablosuna esin kaynağı oldu.

Tavsiye Edilen Yazılar

Bunları Da Beğenebilirsiniz

0 yorum

Yorumunuz blog yöneticileri tarafından onaylandıktan sonra yayınlanacaktır. İlginiz için teşekkürler...