İşçiler

Çarşamba, Mayıs 13, 2015



Eserin Başlangıç Tarihi: 1931

Eserin Bitiş Tarihi: 1933

Eserin Bulunduğu Yer: Palácio Boa Vista. Tablo, Boa Vista Sarayı'nda Devlet Koleksiyonunun bir parçasıdır.

Eserin Gerçek Boyutu: 150 cm × 205 cm. Daha sonra bir kenarından 30 cm. kesilerek 120 cm x 205 cm haline gelmiştir.

Tür: Portre

Stil: Modernizm [Naif Sanat (Primitivizm-İlkelcilik), Toplumsal Gerçekçilik]

Teknik: Yağlıboya

Materyal: Tuval

Merhabalar. 1 Mayıs Emek ve Dayanışma Günü’nün önemini vurgulamak için Brezilyalı sanatçı, Tarsila do Amaral'ın 1933 yılında tamamladığı "İşçiler" (Operários) eserini daha önce Tumblr adresimiz üzerinden incelemiştik, burada da tekrar ele alalım.

Amaral, Brezilya'da modern sanatın gelişmesine katkıda bulunmuş bir sanatçıdır. Öncelikle resim Primitivizm tekniğiyle yapıldığı için bunun ne olduğundan kısaca bahsedelim: İlkelcilik demiştik. En basit anlamıyla; sanatta ilkel olana geri dönüşü temsil eden bir sanat tavrıdır. Primitivizm, modern sanat (modernizm) içinde yaygın bir eğilimdi, ancak Gelecekçilik ya da Kübizm gibi ayrı bir akım değildi.

Eserde çok sayıda işçi figürünü bir arada görmekteyiz. Bu işçiler gördüğümüz gibi farklı farklı ırklardan. 1925-1930'lu yıllarda kendi ülkelerindeki savaştan (I.Dünya Savaşı'nın etkileri) ve savaş sonrası etkilerden (Büyük Buhran diye adlandırılır; açlık, sefalet, işsizlik, yıkım, can ve mal kaybı vs.) kaçarak, Brezilya/São Paulo’daki fabrikalarda çalışmaya gelen işçiler. Çoğu izleyici esere ilk baktığında bunu bile göremiyor ama daha alınması gereken çok büyük bir mesaj var. Eserin bizlere bağıra çağıra anlatmak istediği iki büyük toplumsal sorun:

1. Göç

2. Kapitalizm

Tarsila da, Büyük Buhran nedeniyle tüm servetini kaybettiği için Brezilya'ya döndü. Orada karşılaştığı bu durum nedeniyle eserlerine bunu yansıtmaya, zamanla komünizmi benimsemeye başladı. Brezilya'da o dönem yeni yeni fabrikaların kurulması beraberinde sanayileşmeyi de getirdi. Eserde figürlerin arka planında görünen fabrikalar da bunu destekler nitelikte. İnsanlar ise (figürler) ön planda bir sistemin parçası olmuş durumdalar.

İşçi figürlerinin yüzlerine yakınlaşarak bakalım. Her birinde farklı bir duygu resmedilmiş. Kimisi hüzünlü, kimisi kızgın, kimisi huysuz, kimisi ilgisiz, kimisi korkulu, kimisi yorgun, bitkin… Tüm bu ifadeler göçmenlerin nasıl şartlarda çalıştığının bir göstergesi adeta. Kapitalizmin olduğu her yerde zulüm ardından koşarak gelir.

1 Mayıs Emek ve Dayanışma Gününüz Kutlu Olsun!

Bunları Da Beğenebilirsiniz

0 yorum

Yorumunuz blog yöneticileri tarafından onaylandıktan sonra yayınlanacaktır. İlginiz için teşekkürler...