Gelincikler

Pazar, Mayıs 10, 2015

Poppy Fields near Argenteuil, Claude Monet, 1875, New York, Rancho Mirage

Ressam: Claude Monet

Eserin Bitiş Tarihi: 1873

Dönem: 19. yüzyıl

Eserin Bulunduğu Yer: Musée d'Orsay, Paris

Eserin Gerçek Boyutu: 50 cm x 65 cm

Tür: Tür resmi

Stil: İzlenimcilik (Empresyonizm)

Teknik: Yağlıboya

Materyal: Tuval

"Monet'nin ilk resimleri için Emile Zola şöyle yazmıştı: 'Gerçek bir Parisli gibi, köye giderken Paris'i yanında götürüyor. Süslü püslü hanımefendiler ve beyefendileri beklemeden manzara resmi yapamıyor. Sanki yaşam biçimimizden izler taşımıyorsa, doğa ilgisini çekmiyor.' Oysa geçen yıllar içinde figürler Monet'nin manzaralarından silinecek, uygarlığın yeni doğadan kaynaklanan doğrudan izlenimler alacaktır."


Christoph Heinrich

Eser, "Argenteuil'de Gelincikler (Poppies at Argenteuil)" olarak da bilinir. Paris yakınlarında bulunan Argenteuil'de yaklaşık yedi yıl yaşayan açık hava ressamı Claude Monet, burada etkilendiği manzaraları boyaların yardımıyla tuvallerine aktarmıştır. (Bkz: Plein air)

İzleyici esere baktığında onun tam ortadan yatay bir şekilde bölündüğünü düşünebilir. Bu uzak planda bulunan ağaçların gökyüzü ve yeri adeta iki eşit parçaya ayırmasından kaynaklanıyor. Eserin sol tarafındaki gelincik tarlasındaki kırmızı renkler oldukça canlı ve yoğun. Gözlerimizi sağ tarafa çevirdiğimizde ise, daha yumuşak tonlarda yeşil tepeleri görmekteyiz. Resimdeki derinliği arttırmak amacıyla gelincik tarlasındaki gelincikler sol üstten sağ alta doğru resmedilmiştir.

Sanatçının en önemli eserlerinden biri olan "Gelincikler (Poppies)" kırlarda bir yaz günü yapılan yürüyüşün canlı atmosferini yansıtır. Ayrıca ressama eser için eşi Camille ve oğlu Jean modellik yapmıştır. Kadın ve çocuk figürünün yürüyerek izledikleri yol, gelinciklerin dağılım yönünde. Bu da yine aynı şekilde eserin derinliğini arttırmak amacıyla vurgulanmıştır. Gökyüzü ve yeri ayıran ağaçlardan bahsetmiştik, bu ağaçlar için koyu renklerin seçilmesi hem derinlik katmak için hem de sakin görünen yeşilliklere dikkat çekmek için… Gökyüzündeki açık renkler de çayırlardaki yeşilliği tamamlayıcı nitelikte. Tüm bu dengenin orta yerinde bulunan canlı kırmızı gelincikler ise resmin ana objesi haline geliyor.

Monet'nin resimlerde renkleri kullanma üstünlüğü bu eserde de fark edilir. Resmin genelinde hiçbir figür veya obje için keskin bir boyama olmadığı için netlik de söz konusu değildir. Bu da tablo içinde en çok dikkat çeken şeyin renkler olmasını sağlıyor. Geniş fırça darbeleriyle belirli bir kalıba sığmadan resmedilen gelinciklerin bazıları küçük damlaları bazıları ise büyük lekeleri andırıyor.

Ressam, eserde gelinciklerin, çayırların, figürlerin veya geri plandaki manzaranın nasıl göründüğünü izleyiciye aktarma kaygısında değildir. Aksine onun amacı gördüğü manzaranın insan üzerinde yarattığı etkiyi izleyiciye sunmak...


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Eserin tüm hakları yazara aittir. Kaynak gösterilmeden kopyalanamaz, alıntı yapılamaz. Anlayışınız için teşekkürler.

Bunları Da Beğenebilirsiniz

0 yorum

Yorumunuz blog yöneticileri tarafından onaylandıktan sonra yayınlanacaktır. İlginiz için teşekkürler...